Sammenhæng = hvorfor, hvem, hvor og hvornår
HVORFOR
• Hvad er baggrunden for aktiviteten?
• Hvordan er situationen nu?
• Hvad er formålet med aktiviteten?
• Hvad er din begrundelse for at du har valgt netop denne aktivitet?
HVEM
• Hvem skal deltage i aktiviteten?
o Lav en beskrivelse af den person eller gruppe, som skal deltage i aktiviteten. Husk deres ressourcer, behov og udviklingsmuligheder.
• Hvilke krav stiller aktiviteten til deltagernes:
o Fysik
o Psykiske tilstand
o Evne til at indgå i sociale sammenhænge
HVOR:
• Hvor skal aktiviteten foregå?
• Hvilke krav er der til indretning af lokalet?
HVORNÅR:
• Hvilket tidspunkt skal aktiviteten foregå på?
• Hvor lang tid skal aktiviteten foregå?
o Lav en tidsplan
Mål = ønsket resultat
• Hvad er målet med aktiviteten?
• Hvad har deltagerne opnået, når aktiviteten er slut?
• Husk at målet skal være SMART
Tiltag = hvad og hvordan
• Hvad skal der helt konkret ske?
• Hvilke redskaber/materialer skal du bruge?
o Tænk på økonomi – hvad koster materialer?
• Hvad skal du forberede praktisk før selve aktiviteten?
• Hvordan vil du formidle til kollegaer, deltagere, pårørende?
• Hvilke processer består aktiviteten af? (Aktivitetsanalyse)
• Hvordan kan du gøre aktiviteten nemmere eller sværere for deltagerne at være med til, hvis deres funktionsniveau er forskelligt?
DIN ROLLE
• Hvordan vil du motivere deltagerne til at være med i aktiviteten?
• Hvad er din rolle mens aktiviteten foregår? (Igangsætter, observerende eller andet)
Tegn = adfærd
• Hvordan vil du kunne se, at du er på vej til målet?
o Sanseindtryk
o Handlinger (hvad gør borgeren?)
o Udsagn (hvad siger borgeren?)
Evaluering – hvordan gik det
• Hvordan vil du evaluere udførelsen af aktiviteten?
• Nåede du dit mål?
o Hvorfor/hvorfor ikke?
o Hvad gik godt?
o Hvad kunne jeg gøre anderledes?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar