torsdag den 10. september 2015

Smtte model, mig selv.

Sammenhæng = hvorfor, hvem, hvor og hvornår

HVORFOR

• Hvad er baggrunden for aktiviteten? 
• Hvordan er situationen nu?
• Hvad er formålet med aktiviteten?
• Hvad er din begrundelse for at du har valgt netop denne aktivitet?

HVEM

• Hvem skal deltage i aktiviteten? 
Lav en beskrivelse af den person eller gruppe, som skal deltage i aktiviteten. Husk deres ressourcer, behov og udviklingsmuligheder.
• Hvilke krav stiller aktiviteten til deltagernes:
Fysik
Psykiske tilstand
Evne til at indgå i sociale sammenhænge

 

HVOR:

• Hvor skal aktiviteten foregå?
• Hvilke krav er der til indretning af lokalet?

HVORNÅR:

• Hvilket tidspunkt skal aktiviteten foregå på?
• Hvor lang tid skal aktiviteten foregå? 
Lav en tidsplan

 

Mål = ønsket resultat

• Hvad er målet med aktiviteten? 
• Hvad har deltagerne opnået, når aktiviteten er slut?
• Husk at målet skal være SMART

 

Tiltag = hvad og hvordan

• Hvad skal der helt konkret ske? 
• Hvilke redskaber/materialer skal du bruge?
Tænk på økonomi – hvad koster materialer?
• Hvad skal du forberede praktisk før selve aktiviteten? 
• Hvordan vil du formidle til kollegaer, deltagere, pårørende?
• Hvilke processer består aktiviteten af? (Aktivitetsanalyse) 
• Hvordan kan du gøre aktiviteten nemmere eller sværere for deltagerne at være med til, hvis deres funktionsniveau er forskelligt?

DIN ROLLE

• Hvordan vil du motivere deltagerne til at være med i aktiviteten?
• Hvad er din rolle mens aktiviteten foregår? (Igangsætter, observerende eller andet)

 

Tegn = adfærd

• Hvordan vil du kunne se, at du er på vej til målet? 
Sanseindtryk
Handlinger (hvad gør borgeren?)
Udsagn (hvad siger borgeren?)

 

Evaluering – hvordan gik det

• Hvordan vil du evaluere udførelsen af aktiviteten? 
• Nåede du dit mål?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvad gik godt?
Hvad kunne jeg gøre anderledes?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar